همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور
در راستای نیل به اهداف بلندمدت چشمانداز علمی کشور و بهرهگیری از ذخایر علمی دانشمندان و متخصصان ایرانی خارج از کشور، «برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور» به منظور انتقال دانش، تجربه و ایدههای فناورانه به کشور، توسط مرکز تعاملات بینالمللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با همکاری دانشگاه شهید بهشتی بهعنوان یکی از «پایگاه تخصصی همکار» اجرا میگردد تا در قالب حمایت از انجام طرحهای علمی، پژوهشی و فناورانه همچون پسادکتری، فرصت مطالعاتی، استاد مدعو و معین، تاسیس شرکت نوپا، نظام وظیفه تخصصی و برگزاری سخنرانیها و کارگاههای تخصصی، به ارتباط موثر متخصصان و مراکز علمی و فناوری برگزیده کشور یاری نماید.
اعضای هیاتعلمی برجسته ایرانی، دانشجویان و دانشآموختگان مقطع دکترای تخصصی و کارشناسیارشد یکی از 400 دانشگاه برتر دنیا و همچنین مدیران، محققان و کارشناسان شرکتهای فناور خارج از کشور، که بیش از دو سال از بازگشت ایشان به کشور نگذشته باشد یا همچنان در خارج از ایران مشغول به فعالیت باشند، تحت شرایط مشخص میتوانند از حمایتهای این برنامه در قالب طرحهای مختلف استفاده نمایند.
اهداف برنامه:
- • استفاده از ظرفیت علمی و حرفهای متخصصان ایرانی خارج از کشور در مراکز علمی، فناورانه و صنعتی کشور
- • ترغیب، تسهیل و ایجاد انگیزه برای برقراری ارتباط و همکاری و بازگشت متخصصان ایرانی خارج از کشور
- • ارتقای سطح علمی و حرفهای پایگاههای تخصصی همکار
- • فراهم کردن شرایط مناسب جهت توسعه فناوریهای نوظهور و پیشرفته در کشور
- • فراهم کردن شرایط انتقال مهارتها، روشها و قابلیتهای خدماتی نوین توسط متخصصان ایرانی خارج از کشور به داخل
- • کمک به تاسیس شرکتهای فناور در حوزههای فناوری پیشرفته
شرایط حمایت:
آیین نامه و شرایط حمایت در هر کدام از طرحها به شرح زیر است:
- تسهیلات دوره پسادکتری
- تسهیلات دوره فرصت مطالعاتی
- تسهیلات همکاری به عنوان عضو هیاتعلمی مدعو و معین
- تسهیلات حمایت از انجام سخنرانی و برگزاری کارگاههای تخصصی
- تسهیلات حمایت از فعالیتهای فناورانه (تاسیس شرکت نوپا)
- اشتغال در شرکتهای دانشبنیان و شرکتهای زایشی دانشگاهها
- تسهیلات نظاموظیفه تخصصی در داخل و خارج از کشور
بررسی عملکرد علمی - پژوهشی در تسهیلات مختلف بر اساس دستورالعملهای زیر انجام میشود.
برای دریافت جدول بررسی عملکرد علمی - پژوهشی در طرحهای پسادکتری، فرصت مطالعاتی، استاد مدعو و معین، سخنرانی، تاسیس شرکت نوپا و اشتغال، فایل زیر را دانلود کرده و ملاحظه فرمایید.
فرایند اجرایی طرح:
- 1- ثبتنام در سامانه همکاری و وارد کردن اطلاعات مورد نیاز توسط متقاضی
- 2- انتخاب طرح مورد نظر، ثبت درخواست و نهایی کردن آن با ارائه پروپوزال اولیه، رزومه و سایر مدارک لازم توسط متقاضی
- 3- بررسی شدن درخواست به محض نهایی شدن ثبت درخواست صرف ۷ روز کاری (از سمت کارشناسان مرکز تعاملات)
- 4- ارجاع درخواستهای مرتبط و تأیید شده به کارشناس مربوطه در دانشگاه شهید بهشتی به عنوان پایگاه تخصصی همکار
- 5- ارزیابی سوابق علمی و پژوهشی متقاضی توسط کمیته تخصصی در پایگاه؛ (ارسال مشخصات طرح و رزومه متقاضی به دانشکده/پژوهشکده مرتبط با زمینه تخصصی و دریافت پاسخ ظرف ده روز کاری) - عدم ارسال پاسخ به معنی عدم اعلام میزبان است
- 6- ارائه پاسخ نهایی به متقاضی و اعلام نتیجه ارزیابی پس از حداکثر ۲۵ روز کاری از سمت دانشگاه شهید بهشتی در سامانه همکاری
- 7- ارتباط گرفتن نماینده پایگاه با متقاضی؛ (این مرحله در صورت تایید همکاری از سوی دانشکده / پژوهشکده / پارک مرتبط با زمینه تخصصی متقاضی و جهت ایجاد ارتباط میزبان با متقاضی صورت میپذیرد؛ چنانچه میزبان برای متقاضی اعلام آمادگی نکند مراتب در سامانه همکاری به اطلاع متقاضی خواهد رسید)
- 8- اعلام تاریخ شروع به کار متقاضی از سوی دانشکده / پژوهشکده / پارک تنظیم و انعقاد قرارداد از جانب دانشگاه شهید بهشتی (در صورت تایید شدن درخواست در دانشگاه)
- 9- اعلام شروع به کار توسط دانشگاه شهید بهشتی در سامانه، تایید نهایی توسط مرکز و لازمالاجرا شدن شروع کار پژوهشی یا انجام پروژه و اختصاص منابع لازم به دانشگاه شهید بهشتی